Avancerad sökning

Hittade 2 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Ett associationsskapande vägval? – Hur populärkulturella och idrottsliga ikoner kan fungera som medskapare av varumärkesimage.

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

    Författare :Viktor Bertilsson; Anton Juhlin; [2014]
    Nyckelord :Celebrity endorsement; varumärkesassociationer; ursprungsland; nationell identitet; kundbaserat varumärkeskapital.; Business and Economics;

    Sammanfattning : Syfte: Det är denna uppsats syfte att undersöka hur populärkulturella och idrottsliga ikoner genom varumärkessamarbeten kan fungera som en del i medskapandet av konsumenters uppfattning av ett varumärke. Frågeställningar: Vilka associationer skapar Volvos samarbeten med Zlatan Ibrahimovic och Swedish House Mafia hos konsumenter? Vilken roll spelar dessa associationer för hur konsumenter uppfattar Volvo som varumärke? Teori: Customer-based brand equity, brand image, brand associations, celebrity endorsement, samt country-of-origin. LÄS MER

  2. 2. Svenska modeföretags internationalisering : Påverkas varumärket och företagets image?

    Magister-uppsats, Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Jenny Sjöblom; Andreas Kärrfelt; [2005]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Tidigare har det framförallt varit företag som IKEA, Ericsson och Volvo som expanderat utomlands och branscher såsom musik, telekommunikation och skogsindustri som stått för exporten men idag väljer även många svenska modeföretag att expandera sin verksamhet utomlands. När ett företag etablerar sig på andra marknader ställs det inför andra förutsättningar, exempelvis; kulturella olikheter, skilda konsumtionsmönster och preferenser. LÄS MER