Vi har en skrivhörna : Förskollärares reflektion kring utformningen av förskolans fysiska miljö med fokus på barns literacy

Detta är en Magister-uppsats från Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

Sammanfattning: Den här uppsatsens syfte är att skapa kunskap kring förskollärares förståelse för förskolans fysiska miljö i relation till barns literacypraktiker. Detta görs genom att undersöka hur några förskollärare reflekterar kring utformningen av förskolans fysiska miljö med fokus på barns literacy. Uppsatsen utgår från en postkvalittativ metod där det empiriska materialet genereras genom två fokusgruppssamtal med förskollärare från två förskolor. Begreppet literacy får här en vidare betydelse då även den materiella kontexten anses påverka barns literacyskapande. Resultatet visar att utformandet av den fysiska miljön till stor del handlar om platser, artefakter och placering av dessa. Förskollärarna beskriver skriv och läshörnor, utformade för ett specifikt ändamål där materialet får en betydande roll. I skrivhörnan skrivs det med penna och papper och i läshörnan läses det böcker. Aktiviteten skriva tillsammans med bokstäver får i samtalen en upplyft position och anses vara viktigt för barns literacy och minskar där med barns möjlighet att utforska literacy genom olika uttrycksformer. Resultatet visar också att leken, viket är en viktig del av förskolans pedagogik, inte förknippas med literacy

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)