Koldioxidredovisning inom Byggsektorn: En analys av hur företag inom byggsektorn redovisar koldioxidutsläpp med fokus på impression management och jämförbarhet

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Bakgrund & Problematisering: Klimatpåverkan är idag ett aktuellt ämne i samhället och därmed ökar efterfrågan på att företag skall rapportera sina koldioxidutsläpp. Tyvärr finns det brister i de aktuella ramverken för redovisningen vilket har resulterat i ökad möjlighet till användning av olika impression management-strategier för att förbättra hållbarhetsredovisningens utseende i förhållande till det faktiska resultatet. Tidigare forskning visar att användandet av impression management-strategier förekommer i finansiella rapporter samt att det finns stora brister i företagens hållbarhetsredovisningar kring koldioxidutsläpp. Även granskningsorgan och andra aktörer påpekar brister och problematik i företagens redovisning av koldioxidutsläpp. Syfte: Syftet med denna studie är att kartlägga och analysera redovisningen av koldioxidutsläpp inom byggbranschen i Sverige med fokus på hur stora byggbolag formulerar, mäter och redovisar sina mål kring koldioxidutsläpp. Genom att analysera vad och hur koldioxidutsläpp redovisas i byggföretag, ämnar studien också att undersöka om (och hur) impression management används i denna redovisning, samt om den redovisade informationen är jämförbar mellan företag. Metod: I studien har en kvalitativ metod använts i form av en dokumentstudie, som är särskilt lämpad vid granskning av årsredovisningar. Dokumenten som har granskats är offentliga handlingar i form av årsredovisningar för företag inom branschen. För analys av dokumenten har en kvalitativ innehållsanalys genomförts, vilket har gett underlag till den empiriska delen. Detta underlag har sedan diskuterats innan studien nådde fram till en slutsats. Resultat & Slutsats: Vi har tydligt kunnat se att företagen använder sig av olika impression management-strategier när de rapporterar om sina koldioxidutsläpp i hållbarhetsredovisningen. Något som gör att trovärdigheten och transparensen i rapporteringen bör ifrågasättas. Jämförelsen av företagens prestationer visas också vara problematisk, mycket till stor del följt av företagens användande av impression management.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)