Kombinationen av helhet och delar i subtraktion : En intervention i skriftlig subtraktion på nivå 3 i årskuserna 4 och 5 med Numicon och bildstöd

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

Författare: Anna Ström; [2019]

Nyckelord: single case; RTI; CRA; subtraktion; Numicon; bildstöd;

Sammanfattning: En experimentell fallstudie inom skolämnet matematik har genomförts i single case-design där den enskilda individen är sin egen kontrollgrupp. Tidigare forskning indikerar att enskild intensiv undervisning på nivå 3 enligt RTI-modellen verkar leda till att elevernas förståelse av matematik ökar. Studiens frågeställning handlar om att genom CRA-baserad undervisning, där läraren guidar eleven från det konkreta lärandet till det abstrakta, se om elevernas förståelse av att lösa subtraktionsuppgifter via uppställning ökar. I undervisningen användes det laborativa materialet Numicon tillsammans med bildstöd för matematiska begrepp. Resultatet följer tidigare forskning genom att intervention ökade elevernas möjligheter att lösa subtraktionstal via uppställning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)