ENTREPRENÖRSKAP I HEMOCH KONSUMENTKUNSKAP : Hur synliggörs begreppet i undervisningen?

Detta är en Kandidat-uppsats från Umeå universitet/Institutionen för kost- och måltidsvetenskap

Sammanfattning: Sammanfattning  Bakgrunden till ämnesvalet är att entreprenörskap har varit inskrivet i läroplanen sedan Lgr11 och ska genomsyra hela grundskolan som en röd tråd. I ämnet hem-och konsumentkunskap förekommer undervisning med koppling till entreprenörskap latent inom flera olika arbetsområden. Vikten av entreprenörskap inom utbildningsområdet betonas vara för att främja samhällsutvecklingen och utbildningsväsendet bör därför vara med och bidra till att ungdomar utvecklar entreprenöriella kompetenser, förhållningssätt och kunskaper. I Europeiska Kommissionens rekommendationer om entreprenörskap i skolan framgår att man inte ser entreprenörskap bara som att kunna skapa finansiellt värde utifrån idéer och möjligheter utan att värdet även kan vara socialt eller kulturellt. Syftet med studien är att undersöka hur lärare upplever att entreprenörskap synliggörs i ämnet hem- och konsumentkunskap. Metoden är en kvalitativ studie baserad på sju semistrukturerade intervjuer. Urvalet av informanter var sju hem och konsumentkunskapslärare, varav en etnolog som arbetat som lärare tidigare och nu som forskare och författare inom hem- och konsumenträtt. Intervjuerna har transkriberats och analyserats enligt kvalitativ innehållsanalys. I resultatet framkom begreppet eget ansvar i samtliga intervjuer. Ett flertal informanter lyfter att entreprenörskap kan främjas av exempelvis temadagar, ämnesövergripande uppgifter eller projektarbeten över tid. Resultatet visar även att endast en av sju anser att det redan genomförs på en lagom nivå. I intervjuerna framgår det tydligt att informanterna, lärarna i detta fall, inte upplever att rektorerna eller ledning lyfter begreppet entreprenörskap specifikt i ämnet hem- och konsumentkunskap. Det framkom också tydliga likheter mellan att sköta ett hushåll och att driva ett företag. Slutsatsen blev att upplevelsen hos lärarna visar sig  vara att Hem- och konsumentkunskap är ett bra ämne för att träna elever i entreprenöriella förmågor. Dessa förmågor kan eleverna sedan ha nytta av i sitt problemlösande i övriga ämnen i grundskolan. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)