Sjuksköterskors erfarenheter av att arbeta med patienter smittade med COVID-19 : En beskrivande litteraturstudie om sjuksköterskors erfarenheter av att arbeta med patienter smittade med COVID-19

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Högskolan i Gävle/Avdelningen för vårdvetenskap

Sammanfattning: Bakgrund: Sjuksköterskor har ett ansvar att utveckla och bevara sin kunskap för att tillsammans med samhället främja allmänhetens hälsa. Genom upplevelser i sin yrkesroll erhåller sjuksköterskan kunskaper som utvecklar sjuksköterskans erfarenhet. Under december 2019 upptäcks ett nytt virus i coronavirusfamiljen som tog fart och spreds över världen och fick namnet SARS-CoV-2, även kallat COVID-19. I mars 2020 förklaras COVID-19 som en pandemi av WHO. Syftet: Att beskriva sjuksköterskors erfarenheter av att arbeta med patienter smittade med COVID-19.Metod: En beskrivande litteraturstudie baserat på tio kvalitativa studier.Huvudresultat: Utifrån studiens syfte framkom tre teman ur artiklarnas resultat. Bristen på kunskap och information var påfrestande och påverkade deras möjlighet till vårdande negativt. Sjuksköterskor fick byta arbetsplats för att arbeta med ett virus de inte hade kunskap om och arbeta i okänd skyddsutrustning de inte var van vid. Skyddsutrustningen upplevdes som obekväm och orsakade fysiska symtom. Stödet och lärandet utav kollegor benämns som en viktig del i arbetet under pandemin där samarbete var i fokus. Arbetet under pandemin medförde att sjuksköterskor fick ny kunskap vilket upplevdes som en positiv erfarenhet. Slutsats: Genom att förse sjuksköterskor med relevant information och kunskap i krissituationer ges möjlighet till en förbättrad vård och en bättre arbetsmiljö. Kollegialt lärande kan ses som ett effektivt sätt att lära, erfarenheter utbyts och ny kunskap erhålls. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)