Flerspråkighet i förskolan. : En kvalitativ studie om hur sex förskollärare beskriver att de arbetar med flerspråkiga barns språkutveckling.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

Sammanfattning: Studien handlar om flerspråkiga barns språkutveckling och syftet är att undersöka hur sex förskollärare talar om hur de arbetar med flerspråkiga barns språkutveckling, med fokus på hur förskollärarna främjar en flerspråkighetsnorm i förskolans vardag. För att kunna besvara frågeställningarna bygger studien på en kvalitativ forskningsmetod. Semistrukturerade intervjuer har genomförts på fem olika mångkulturella förskolor i två olika kommuner, där sex förskollärare har intervjuats. Som teoretiska och ideologiskt perspektiv har studien sin utgångspunkt i det sociokulturella perspektivet. Resultatet visar att förskollärarna som intervjuats arbetar för att flerspråkiga barn ska känna sig inkluderade, trygga och välkomna i förskolans verksamhet, samt för att skapa en miljö som gynnar lärande och socialiserande.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)