Hur kan rytmikpedagogiken berika verksamheterna inom Svenska Kyrkan? - En kvalitativ studie av fyra pedagogers erfarenheter, reflektioner och visioner av rytmik i Svenska Kyrkan.

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

Sammanfattning: Denna studie har till syfte att undersöka hur rytmiken kan berika den kyrkliga verksamheten samt att kartlägga hur rytmikverksamheterna ser ut i fyra olika församlingar i Sverige. I teorikapitlet presenteras tidigare forskning och litteratur om Svenska Kyrkan som institution, musikens och dansens roll i kyrkan, rytmik, handlingsutrymme, samt Vygotskijs teorier om delaktighetens betydelse för barns utveckling. Detta för att ge läsaren en större inblick i de faktorer som spelar roll för möjligheterna att arbeta med rytmik i kyrkan, men också för att styrka de resultat som framgår i studien. Studien har genomförts i ett kvalitativt forskningsperspektiv då utgångspunkterna för att nå studiens slutsatser förutsatte detta arbetssätt. Fyra intervjuer har genomförts med personer anställda inom Svenska Kyrkan och som arbetar med rytmikmetoden i sina respektive församlingar. Informanternas erfarenheter, reflektioner och visioner kring rytmikens roll och betydelse i kyrkan utgör en central del av studien. Studien visar på att det finns ett stort intresse för rytmik i kyrkan. När rytmikverksamheter har bedrivits hos informanterna, så har kyrkobesökarna blivit fler och engagemanget större. rytmikverksamheterna har öppnat upp för möjligheter att utvecklas musikaliskt, socialt, kommunikativt och för små barn och äldre människor även motoriskt. I diskussionsdelen presenteras de slutsatser som, med stöd från teoridelen, pekar på utvecklingsmöjligheterna som rytmiken kan bidra med för olika parter inom Svenska Kyrkan. Här reflekteras även kring de utmaningar som kyrkan ställs inför i arbetet att möta människor. Av dessa utmaningar menas användandet av olika uttrycksspråk begripliga för dagens människor och hur man med hjälp av rytmikpedagoger kan utveckla dessa ”språk” och skapa mötesplatser.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)