Framgångsfaktorer för goda resultat. En etnografisk studie av två grundskolors arbete för ökad måluppfyllelse i förorten.

Detta är en Magister-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

Sammanfattning: Syfte: Syftet med studien är att undersöka hur två grundskolors lärare och elevhälsoteam arbetar för att stödja elever i förorten till ökad måluppfyllelse. 1. Hur resonerar lärare kring vilket stöd elever i förorten behöver för ökad måluppfyllelse? 2. Hur resonerar skolans elevhälsoteam kring vilket stöd elever i förorten behöver för ökad måluppfyllelse? 3. Vilken typ av stöd ger lärare och elevhälsoteam i förortens skola? Teori: Som teoretisk bakgrund används det sociokulturella perspektivet på lärande. Det innebär att lärande sker med utgångspunkt i sitt sammanhang. Vidare beskrivs även specialpedagogik och dess olika perspektiv. Aktuella styrdokument behandlas liksom forskning om andraspråksinlärning, modersmålsundervisning, segregation och studieresultat. Interkulturell pedagogik har en omfattande betydelse i studien. Metod: Studien har en etnografisk ansats med inslag av kritisk etnografi. Vi har använt fokusgrupper, informella samtal och deltagande observationer för att samla in empiri. Resultat: Studien har resulterat i ett antal teman som har betydelse för skolframgång i två förortsskolor. Dessa teman är: höga förväntningar, svenska i alla ämnen, modersmålsundervisning och studiehandledning, förberedelseklasser, bemötande och förhållningssätt, samplanering, resurspedagoger, närvaro, föräldrasamverkan och specialpedagogens roll. Studien visar att samtliga teman är viktiga var för sig och är även beroende av varandra för att möta elever i förortens skola och höja måluppfyllelsen. Grunden är att möta eleverna utifrån ett interkulturellt förhållningssätt och att ha ett språkutvecklande arbetssätt i samtliga ämnen. På organisationsnivå behövs en specialpedagogisk insats för att skapa en likvärdig skola där fokus på arbetet måste vara att möta variationen och mångfalden som kännetecknar förorten. På gruppnivå behöver all skolans personal arbeta vidare med förhållningssätt och strategier för att möta alla elever både vad det gäller kunskaper och beteenden. En viktig del i detta är att arbetet ska präglas av höga förväntningar på elever och lärare. På individnivå behöver skolorna arbeta med föräldrasamverkan och enskilda elever behöver även stöttas i skolarbetet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)