Arbetsgivarkommunikation på sociala medier - Hur utformning av arbetsannonser påverkar mottagares attityder

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

Sammanfattning: Idag är det viktigare än någonsin att vara en attraktiv arbetsgivare för att attrahera spetskompetens inom områden som IT och Tech. I takt med digitaliseringen har efterfrågan blivit större än utbudet för kompetenser inom dessa områden och arbetsgivarkommunikation har blivit ett allt mer aktuellt område inom fältet strategisk kommunikation. Syftet med studien har därför varit att gräva djupare inom fältet arbetsgivarkommunikation och undersöka vilka faktorer i en arbetsannons som genererar mest positiv attityd. Även hur arbetsgivarkommunikation på sociala medier kan förbättras och vilka faktorer som är viktiga för just studenter. För att uppnå syftet med studien antogs en positivistisk utgångspunkt med ett deskriptivt förhållningssätt. En kvantitativ enkätundersökning innehållande ett experiment med fyra olika villkor har utförts med 142 respondenter, för att undersöka vilken kombination som resulterar i mest positiv attityd bland studenter. Detta har sedan analyserats med hjälp av deskriptiv statistik, multipel regressionsanalys och tvåvägs variansanalys. Utgångspunkten i studien har varit i modellerna och skalorna Elaboration Likelihood model samt Berthon’s EmpAt-skala. Resultatet visar på att stark argumentkvalitet och visuell attraktion inte genererade i bättre attityd gentemot arbetssannonser på LinkedIn. Istället uppvisades att svag visuell attraktion och svag argumentkvalitet har högst medelvärde på EBA både för IT-studenter och studenter generellt. Vidare visade resultatet från den multipla regressionsanalysen ingen statistisk signifikans för att erhålla några generella samband mellan EmpAt-skalan i relation till EBA. Dock visade det ekonomiska värdet och utvecklingsvärdet på positiva signifikanta samband.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)