Kulturartefakter i Internationell Politik

Detta är en L2-uppsats från Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionen

Sammanfattning: Fenomenet med kulturartefakter som en reell maktfaktor i internationell politik kan komma till uttryck på olika sätt och har inte alltid varit ett lika självklart inslag i den historiska kontexten. Uppsatsen har som syfte att belysa sätten på vilka kulturartefakter används som maktmedel, samt att undersöka de rättsliga och institutionella brister som existerar inom ämnesområdet med hjälp av en deskriptiv metod Utgångspunkten ligger i Erik Nemeths teori, vilken hävdar att ren och skär plundring, som återfinns i historien sedan urminnes tider, nu övergått till ett mer strategiskt och medvetet handlande med kulturartefakter. Aktörer som väljer att utnyttja dessa historiska rikedomar finner maktpositioner genom bland annat ekonomiska, mediala och politiska motiv. Vi valde att undersöka tre olika fall som i sig representerar tre olika uttryckssätt för maktspel i internationell politik. Dessa är sprängningarna av Buddha-figurerna i Baymandalen, plundringen av Nationalmuseet i Bagdad och tvisten om Rosettastenen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)