En likvärdig skola? : En kvalitativ studie om ungdomars erfarenheter av att inte fullfölja sina gymnasieutbildningar

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

Sammanfattning: Omkring 30 procent av Sveriges gymnasieelever slutför inte sin utbildning inom tre år. Att inte slutföra sin gymnasieutbildning kan innebära stora konsekvenser för individen men också för samhället. Uppsatsen är en sociologisk studie av kvalitativ art där åtta semistrukturerade intervjuer genomförts med individer som inte fullföljt sina studier. Syftet med studien är att bidra till en ökad förståelse för varför gymnasieelever inte fullföljer sina gymnasiestudier, hur det kan förhindras samt hur individerna påverkas av att inte fullfölja sina gymnasiestudier. Som teoretisk referensram har vi använt oss av skolkulturer, stigmatisering och empowerment. Resultatet visar att stora klasser, stökig skolmiljö samt bristande stöd från skolpersonal är orsaker till att individerna som deltagit i vår studie inte fullföljt sina gymnasieutbildningar. De upplever att omgivningen dömer dem, att de tappat en stor del av sitt sociala umgänge och att de känner sig socialt isolerade. Det efterfrågades en individanpassad utbildning, mindre klasser samt mer stöd till varje enskild elev.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)