Delaktighet – en fråga om sammanhang och tillgång till kontext : En explorativ studie om villkor för delaktighet för ett barn med synnedsättning i kombination med flera funktionsnedsättningar i en inkluderande förskolemiljö

Detta är en Master-uppsats från Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

Sammanfattning: Idén till denna studie har succesivt vuxit fram under flera års arbete och erfarenheter av barn med synnedsättning i kombination med ytterligare funktionsnedsättningar. Det har framförallt varit i möten med dessa barn jag fått insikten att villkoren för deras delaktighet ser så olika ut. Många insatser görs, men de inriktar sig sällan på att ta reda på hur barn samspelar med sin omgivning och hur faktorer i miljön påverkar barnets delaktighet. Studien syftar till att undersöka villkor för ett litet barns delaktighet i en inkluderande förskolemiljö. Studiens huvudperson är en 3½ årig pojke med nedsättning i syn,- motorik och begåvningsfunktioner. Studiens empiri består av 19 videoobservationer inhämtade under en period av 1½ år. Studien har två huvudsakliga frågeställningar: 1) Hur ser villkoren för delaktighet ut för barn med svår synnedsättning i kombination med ytterligare funktionsnedsättningar i en inkluderande förskolemiljö? 2) Är det möjligt att tillämpa Världshälsoorganisationen (WHO:s) Internationell klassifikation av funktionstillstånd, funktionshinder och hälsa, barn och ungdomsversionen (ICF-CY) som metod för att synliggöra villkor för barns delaktighet? Studiens ansats är kvalitativ med en tydlig explorativ karaktär. Studien har organiserats i tre steg. 1) Videoobservation och transkribering, 2) Kodning enligt ICF-CY och 3) analys enlig en modell om fem miljömässiga aspekter om delaktighet. Studiens resultat presenteras på  individ,- metod och modellnivå. På individnivå framträder bland annat kontext som villkor för ett barns delaktighet. På metodnivå gav inte ICF-CY studien tillräcklig substans för att synliggöra villkoren för delaktighet och särskilt samspelet mellan individ och miljö. Det visade sig också vara svårigheter att välja lämplig kod. På modellnivå synliggörs två perspektiv på delaktighet; det sociologiska och utvecklingspsykologiska. Dessutom visade det sig att ICF-CY tillsammans med en modell innehållande fem miljömässiga aspekter av delaktighet gav en bättre helhetsbild av situationer och samspelet mellan individ och miljö. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)