Relationen mellan aktiviteter med hästar och psykosocial utveckling hos barn med autismdiagnos : En kvalitativ studie av föräldrars erfarenheter

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Ersta Sköndal högskola/S:t Lukas utbildningsinstitut

Sammanfattning: Denna studie har genomförts i syfte att öka kunskapen om psykosocial utvevckling hos barn med autismdiagnos i relation till aktiviteter med hästar. Studien är kvalitativ, baserad på fem intervjuer av föräldrar och det ingår fältobservationer. Intervjuerna har bearbetats enligt induktiv tematisk analys och redovisas under tre teman relaterade till barnens samspel med sin omvärld. Resultatet visar att aktiviteten med hästar inverkar positivt  på barnens vilja och förmåga att samspela och kommunicera med omvärlden. Färdigheterna visar sig i samspel med barn såväl som med vuxna, både inom familjen och i andra sammanhang. Studiens resultat visar överensstämmelse med tidigare forskning, samt att aktivitetens mångfassetterade innehåll och effekter synliggörs. Resultat som överraskar är erfarenheter av barnens annorlunda relation och kommunikation med hästar, samt iakttagelser av ridningens omedelbara effekter på barnen. Forskning föreslås ur ett familjeperspektiv där barnets röst lyfts fram, samt fortsatt forskning på ridningens fysiologiska effekter i relation till socialt interagerande.   

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)