Snusets påverkan på unga tjejers sociala liv

Detta är en L2-uppsats från Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

Sammanfattning: Studiens syfte är att få förståelse för hur vitt nikotin-snus påverkar unga tjejers sociala liv genom att förstå vilken statussymbol snuset har fått i ungdomskulturen. Detta var av intresse på grund av den stora ökade användning av vitt nikotin-snus bland unga tjejer, mellan åldrarna 16-29, i Sverige de senaste åren. För att förstå detta valde författarna att jämföra insamlad empiri, vilken samlades in genom kvalitativa intervjuer med sju myndiga kvinnliga gymnasieelever i Lund, med tidigare forskning om ungdomskulturer samt Bourdieus teorier om socialt kapital och habitus. Resultatet mynnades ut i att det vita nikotin-snuset har blivit normaliserat i den ungdomskultur som finns idag och att snuset är en statussymbol där de med lägre socialt kapital använder det som en väg in sociala sammanhang för att passa in.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)