”Alla gillar ju olika ledarskapsstilar” : -En kvalitativ studie gällande idrottslärares erfarenheter om tvålärarskap

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Institutionen Idrottsvetenskap (IDV)

Författare: André Lundström; [2022]

Nyckelord: Tvålärarskap; co-teaching; idrottslärare;

Sammanfattning: I denna studie var syftet att undersöka idrottslärares erfarenheter till ett tvålärarskap samt de effekter som det för med sig. Frågor som behandlades var hur utformningen av undervisningen såg ut men också fördelar och nackdelar med ett tvålärarskap. Vid analysen tillämpades en fenomenografisk analysmodell bestående av sju steg. Studiens empiriinsamling gjordes med hjälp av kvalitativa semistrukturerade intervjuer med idrottslärare som undervisade i tvålärarskap i årskurs 1–9 eller gymnasiet. Resultatet visade att lärarna utformade undervisningen på ett liknande sätt, där det varierade utifrån gruppens behov men också moment. Samtliga lärare försökte undervisa alla elever tillsammans. Fördelar med tvålärarskapet var utveckling av ämnet, sambedömning och ökad måluppfyllelse. Nackdelarna som belystes var ökad undervisningstid samt ökade lönekostnader. Förslag till framtida forskning är att jämföra skillnader mellan en skola med tvålärarskap och enlärarsystem men också studera om betygen förändrats i takt med tvålärarskap.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)