Etnicitet i läromedel för SFI : En läromedelsanalys med fokus på etnisk mångfald

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

Författare: Milosz Bednarski; [2022]

Nyckelord: Representation; SFI; läromedel; etnisk mångfald;

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att titta på etnicitet och kultur i en SFI-lärobok. Tidigare studier har visat att etnocentrism är utbredd i läromedel, men forskningen om SFI-undervisningsmaterial är minimal.Undersökningen använder en hybrid av analytiska metoder, inklusive innehållsanalys och diskursanalys. Enligt innehållsanalysen är huvuddelen av personnamnen i läroböckerna etniskt svenska. Ytterligare granskning av uppgifterna avslöjar en betydande majoritet av namnen från Europa. Fynden indikerar etnisk och kulturell homogenitet.Det som kallas "svenskt" är ofta utgångspunkten för texterna och representerar det normativa vi. Detta står i kontrast till de andra, som representeras av andra kulturer och nationaliteter än svenska. Resultatet visar att västerländskt fokus och andrafiering finns i det analyserade materialet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)