”Vi som rör oss på golvet” : En kvalitativ intervjustudie om rytmiklärares upplevelser av rytmikmetoden ur ett fenomenologiskt perspektiv

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

Sammanfattning: Syftet med studien är att öka kunskapen om rytmiklärares upplevelser och erfarenheter av fe- nomenet rytmik. Det teoretiska perspektiv som ligger till grund för arbetet är det fenomenolo- giska perspektivet, som fokuseras kring det som framträder och visar sig utifrån rytmiklärarnas egna upplevelser och erfarenheter i rytmik. Den tidigare forskningen redogör för forskning om barns musikaliska uttryck genom rörelse, användningen av rytmikmetoden i instrument- och sångundervisning, effekterna av rytmikmetoden för barn i tidig ålder samt kropp, görande och varande i musik. Insamlingen av material har gjorts genom semistrukturerade intervjuer i vilka utbildade rytmiklärare fått dela sina upplevelser och erfarenheter av rytmik. Intervjuerna har spelats in och transkriberats samt analyserats utifrån tematisk analys med fenomenologisk grund. Resultatet lyfter fram fem teman utifrån hur rytmiklärarna upplever rytmikmetoden, det omätbara, att våga pröva det oprövade, ett rörligt och polariserande ideal, att så ett frö och helheten. I resultatet framkommer bland annat att rytmik ska förstås och upplevas praktiskt genom kropp och känslor på golvet, genom ett cirkulärt helhetstänk där övergångarna mellan moment är lika viktiga som momenten i sig. I diskussionen relateras studiens resultat till tidi- gare forskning och belyser musikalisk förståelse genom kroppsrörelse, en personlig rytmikme- tod, distinktionen mot annan musikundervisning, samt rytmikens metodik. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)