Mobbning - så kan det förebyggas

Detta är en Kandidat-uppsats från Enheten för lärarutbildning

Författare: Anna Malm; Rebecca Schain; [2004]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Syftet med vårt examensarbete är att få kunskap om hur mobbning yttrar sig, för att kunna förhindra, förebygga och hantera det. Vi vill ge läsaren en möjlighet att få upp ögonen för problematiken kring mobbning och vilka följder den kan ge. I vår litteraturdel redogör vi för tryggheten hos individen och i gruppen, hur viktig kommunikationen mellan hemmet och skolan är, hur man på olika sätt kan förebygga mobbning samt hur man ser att barn mobbar eller blir mobbade och vilka följder det kan leda till. I den empiriska delen har vi använt oss av kvalitativa intervjuer för att undersöka en förskola och en skolas arbete med och mot mobbning. Resultatet av dessa intervjuer samt en analys med likheter och skillnader mellan verksamheterna, redovisas i denna del. Resultaten vi kom fram till i den empiriska undersökningen kopplade vi till den forskning som redovisas i litteraturdelen. Vi har funnit att mobbning förekommer, sju av tio pedagoger hade stött på mobbning i sin yrkesroll.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)