Sjuksköterskors erfarenheter av kommunikation inom palliativ vård : En litteraturöversikt

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Högskolan Dalarna/Institutionen för hälsa och välfärd

Sammanfattning: Bakgrund Palliativ vård innefattar att lindra lidande och främja livskvaliteten för patienter med en dödlig sjukdom som inte går att bota. Palliativ vård kan delas in i tidig och sen fas. En av de fyra hörnstenarna i palliativ vård handlar om kommunikation och relation, varpå det är viktigt att sjuksköterskor inom denna typ av vård besitter god kommunikativ förmåga. Syfte Beskriva sjuksköterskors erfarenheter av kommunikation inom palliativ vård. Metod Studien har genomförts som en strukturerad litteraturstudie med inslag av den metodologi som används vid systematiska översikter. Resultat I resultatet framkom vikten av att bemöta existentiella frågor vid vård vid livets slutskede. Kommunikationsbarriärer som svårigheter att uttrycka sig verbalt eller kognitiv svikt kan leda till svårigheter att behandla patienter. Slutsats Palliativ vård är komplext och att existentiella frågor är svåra att bemöta. Existentiella symtom, så som existentiell ångest hamnar i andra hand när det gäller att lindra patientens symtom. Resultatet visar att otillräcklig eller bristfällig kommunikation påverkar smärtlindringen framför allt hos patienter med demenssjukdom eller annan kognitiv svikt, vilket kan leda till att dessa patienter får sämre smärtlindring i livets slut. Bristande kunskap om palliativ vård leder till stress vilket påverkar kommunikationen negativt. Resultatet visar också att kommunikation inom palliativ vård bör präglas av empati, vänlighet och medkänsla och bör vara en pågående process hela patientens sjukdomstid. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)