Hur lärare kan stödja rektorns pedagogiska ledarskap : – Relationen mellan rektor och lärare

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI; Institutionen för samhällsvetenskaper, SV

Sammanfattning: Syftet för den kvalitativa undersökningen är att undersöka om och hur lärare kan stödja rektorns pedagogiska ledarskap. Undersökningen framförs ur rektorns perspektiv.Följande frågeställningar används för att hitta svar på denna studie: Vad rektorer tycker om det pedagogiska ledarskapet (abstrakta svar, känslor, icke materiellt): Tycker rektorer att det är svårt att klara av det pedagogiska ledarskapet? Hindrar lärare rektorer att klara av det pedagogiska ledarskapet? Vilket stöd skulle rektorer vilja ha av lärare i sitt pedagogiska ledarskapet?   Vilket stöd rektorerna får (konkreta svar, ej känslomässiga, materiellt): Vilket stöd får rektorer av lärare i sitt pedagogiska ledarskap? Vilka brister finns det i lärarnas stöd till rektorers pedagogiska ledarskap? Arbetets teoretiska ramverk består av kapitel som handlar om rektorns juridiska, administrativa och ekonomiska ansvar. Det består av kapitel som handlar om rektorns pedagogiska ledarskap men också om relationen mellan rektor och lärare. Relationen är väldigt viktig eftersom ledarskapet inte existerar utan relationer och i relationen är i sin tur kommunikationen central. Undersökningen visar att rektorer ofta nämner ord som diskussion, gemenskap och förtroende. De nämner också ofta orden mål, resultat och förutsättningar när de beskriver sin organisation i förhållande till rektorns pedagogiska ledarskap. Dessa ord är alltså centrala och påverkar rektorns pedagogiska ledarskap. Även om samtliga rektorer uttrycker sig med dessa ord, är det inte säkert att de omsätts på samma sätt av alla. Hur organisationen når sitt mål, kan vara olika beroende på rektorns arbetssätt och hur denne bygger upp verksamheten.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)