Musik i bildämnet : En studie om bakgrundsmusikens betydelse

Detta är en Kandidat-uppsats från Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

Författare: Alicia Eld; [2020]

Nyckelord: Bildundervisning; kreativitet; bilddidaktik;

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att få mer kunskap om ifall bakgrundsmusik används av bildlärare i Sverige och hur bakgrundsmusik påverkar bildämnet. Syftet är även att undersöka om bakgrundsmusik har betydelse för kreativitet. I bakgrunden presenterar forskning kring musikens påverkan på människan, kreativitet som ett begrepp och kreativitet inom bildämnet utifrån forskning och styrdokument. Det sociokulturella perspektivet på lärande kommer att ligga till grund för analys av studiens empiri. Metoden enkät har valts och den kvantitativa ansatsen för att öka chanserna till ett trovärdigt resultat. Resultatet visar att majoriteten av de deltagande bildlärarna använder bakgrundsmusik, de beskriver att det är ett bra hjälpmedel för både kreativitet och koncentration.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)