Hur kan incitament hantera interorganisatoriska osäkerheter i en leverantörsrelation? : En fallstudie av AstraZeneca

Detta är en Magister-uppsats från Linköpings universitet/Företagsekonomi; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

Sammanfattning: Bakgrund: Efter en litteratursökning har vi uppmärksammat att forskning kring leverantörsrelationer existerar, men däremot är bristfällig när det kommer till kopplingen mellan incitament, interorganisatorisk styrning och osäkerheter. Att studera detta samband är därför av intresse för oss eftersom det bidrar till den akademiska forskningen inom interorganisatorisk styrning. Detta genom att införa en infallsvinkel på incitament, då vår teoretiska härledning menar att incitament hanterar osäkerheter i en leverantörsrelation. Syfte: Syftet med denna studie är att beskriva vilka interorganisatoriska osäkerheter som köparen upplever i en leverantörsrelation samt vilken effekt osäkerheterna har i leverantörsrelationen. Syftet är även att beskriva hur köparen med incitament hanterar interorganisatoriska osäkerheter i en leverantörsrelation. Genomförande: Genom att kombinera en teoretisk osäkerhetsmodell med kvalitativa intervjuer har en jämförande fallstudie av leverantörsrelationerna till Arcadia, Nexus och Valhalla genomförts för att besvara syftet. Slutsats: Uppsatsen bekräftar att det finns fyra olika typer av osäkerheter i en leverantörsrelation, vilka är uppgiftsosäkerhet, uppgiftsberoende, osäkerheter i omgivningen och relationell stabilitet. Effekten av dessa osäkerheter härleds i en teoretisk osäkerhetsmodell som även empiriskt bekräftas. I de studerade leverantörsrelationerna identifieras även olika incitament som hanterar osäkerheter som köparen upplever i en leverantörsrelation.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)