”Men när man dansar kommer det in fast man inte vet” : Estetiska lärprocesser i NO-undervisningen

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Mittuniversitetet/Institutionen för matematik och ämnesdidaktik; Mittuniversitetet/Avdelningen för matematik och ämnesdidaktik

Sammanfattning: Syftet med detta arbete har varit att undersöka hur elever skapar mening och förståelse i NO-undervisningen genom estetiska lärprocesser. För att försöka svara på detta har två lektioner observerats i en årskurs fyra och eleverna har intervjuats två gånger. Först observerades en lärarledd lektion i klassrummet sedan observerades en lektion som leddes av en danspedagog. Ämnet som bearbetades under båda lektionerna var fotosyntesen. Efter varje lektion intervjuades eleverna enskilt. Det insamlade materialet analyserades utifrån en praktisk epistemologisk analys för att synliggöra hur eleverna skapade mening genom de estetiska uttrycksformerna. Analysen har sin utgångspunkt i Deweys pragmatiska tankar och teorier om estetiska erfarenheter samt även Vygotskijs sociokulturella perspektiv på lärande. Resultatet av studien visar att de estiska inslagen i NO-undervisningen hjälpte eleverna att skapa mening och förståelse för det naturvetenskapliga ämnet som de arbetade med. Genom dansen kunde eleverna förkroppsliga kunskapen om fotosyntesen och göra den till sin egen och på så sätt skapa mening åt ord som de upplevde som svåra.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)