Samling – ett gränsland mellan barnperspektiv och barns perspektiv : En kvalitativ intervjustudie med lärare och elever på fritidshem

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

Sammanfattning: Sammanfattning Syftet med studien är att undersöka fritidshemslärares och elevers uppfattningar om samlingarssyften och genomförande. Följande forskningsfrågor har formulerats:- Vilka syften uttrycker fritidshemslärare respektive elever att olika samlingar har?- Vilka former av samling förekommer?- Hur ser elevers inflytande och delaktighet ut kring samlingars syfte, form ochgenomförande?En kvalitativ metod har använts för att få svar på studiens syfte och intervjuer har genomförts medsex fritidshemslärare samt med tre elevgrupper. Det har också använts observationer för att hasom underlag för intervjuerna med elevgrupperna. Resultatet visar att samtliga av studiensfritidshemslärare delar liknande uppfattning om samlingars syften. De uppfattningar somuttrycktes var att samling användes som ett informationstillfälle, incheckning av elever, genomgångav dagen samt fritidsråd. Det framgår i resultatet att formen på samlingarna såg olika ut eftersomfritidshemmen hade olika arbetssätt främst utifrån elevgrupperna och lokalerna. Samtliga avstudiens fritidshemslärare kunde ge exempel på när och hur eleverna var delaktiga och visadeinflytande genom exempelvis fritidsråd och röstning. Majoriteten av eleverna i studien uttryckteatt de fick vara med och bestämma på ett eller annat sätt. Samtliga elever i studien berättade att detdock fanns mycket de ville vara med och bestämma om och ändra på i samlingar. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)