Trygghet att våga komma till rätta med ordningsstörande elever - En undersökning av vilka förvaltningsrättsliga och arbetsrättsliga konsekvenser en lärares fysiska ingripande kan få, i ljuset av arbetsgivarens ansvar för arbetsmiljön

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

Sammanfattning: Lärares befogenhet att med stöd av 5 kap. 6 § SkolL ingripa fysiskt mot elever i ordningsstörande situationer har varit, och är en omdebatterad fråga. Inte minst i samband med HD:s avgörande Soffallet från 2020. Undersökningar visar att delar av lärarkåren upplever en oro och rädsla för att ingripa och sedermera bli anmälda, vilket delvis tycks bottna i bestämmelsens otydlighet. I media har lärare vittnat om avsaknaden av stöd från sina arbetsgivare och hur anställningen har påverkats i samband med att de ingripit mot elever som stört ordningen. Syftet med uppsatsen är för det första att, med hjälp av rättsdogmatisk metod, utreda vilka förvaltningsrättsliga och arbetsrättsliga konsekvenser en lärares fysiska ingripande kan få. Syftet är vidare att utreda arbetsgivarens arbetsmiljöansvar i förhållande till lärares möjlighet att ingripa fysiskt. Slutligen utreder uppsatsen huruvida lärares upplevda rädsla är befogad och vilka eventuella förändringar som behöver komma på plats för att lärare ska våga ingripa. Utredningen visar i stora drag att förvaltningsrättsliga konsekvenser i form av varning och återkallelse av lärarlegitimation är relativt ovanligt förekommande. Däremot tycks en kombination av de arbetsrättsliga konsekvenserna avstängning, uppsägning och överenskommelse om avgångsvederlag förekomma mer frekvent i dessa sammanhang. Systemen existerar dock parallellt och en förvaltningsrättslig konsekvens utesluter inte en arbetsrättslig, och vice versa. Lärares rädsla kan med andra ord anses vara befogad. Arbetsgivares arbetsmiljöansvar kan innebära att det utifrån den arbetsmiljörättsliga regleringen är arbetsgivaren som ansvarar för lärares möjlighet att ingripa fysiskt när ordningen är störd. Det kan bl.a. anses vara arbetsgivarens ansvar att tillhandahålla de resurser som krävs för att balansera krav i arbetet. Det finns även arbetsmiljöproblem som kan uppstå till följd av att lärare inte vågar ingripa mot ordningsstörande beteende. De förslag till lösningar som ges är i första hand av arbetsmiljörättslig natur. Dessa eventuella ändringar tenderar att bli verkningslösa, så länge 5 kap. 6 § SkolL har nuvarande, oklara formulering.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)