Ungdomars självexponering och strategier för att undanhålla sinaföräldrar från att få information

Detta är en Kandidat-uppsats från Örebro universitet/Institutionen för juridik, psykologi och socialt arbete

Sammanfattning: Självexponering (self-disclosure) är en process där man delar med sigav sina tankar, känslor och berättar saker om sig själv till en annanperson av egen vilja. Syftet med studien var att undersöka vadungdomar berättar och inte berättar till sina föräldrar och undersökavilka strategier de använder. Ungdomar i årskurs åtta i en stadbelägen i Mellansverige blev intervjuade i grupp. Totalt 53respondenter ställde upp på intervjuerna, varav 26 var flickor och 27pojkar. En tematisk analys genomfördes och materialet struktureradesin i fem olika teman: positiva upplevelser, negativa upplevelser, närarelationer, fritidsaktiviteter och filtreringsstrategier. Ungdomar valdeoftast att strategiskt dölja information då de kände att föräldrarnakunde bli upprörda, vilket var något de ville undvika. Undanhållandetav information kunde även kopplas till rädsla och ängslan över attbehöva ha djupa samtal med föräldrarna. Utlämnandet av informationberodde på hur bra relationen var mellan förälder och barn.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)