“Högläsning känner jag är litenyckeln in i språkvärlden” : En kvalitativ studie om förskollärares motiv tilloch tillämpning av högläsning i förskolan

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

Sammanfattning: I denna studie undersöks det vad förskollärarna har för motiv med högläsningen samt hur dearbetar med den ur ett språkutvecklings perspektiv genom semistrukturerade intervjuer. Detinsamlade materialet analyseras sedan ur en tematisk analysmetod där egna teman skapas.Studien utgår ifrån ett läroplansmål. Resultatet framhåller flera aspekter för att högläsningenkan bli språkutvecklande, en central del är att föra en dialog under läsningens gång så attbarnen får öva på orden i böckerna och därmed använda sig av interaktiv högläsning. Andraaspekter som lyfts i resultatet är vikten av rätt böcker och att ha en läsmiljö som ärinspirerande och inbjudande. Slutsatsen i arbetet landar i att förskollärarna behöver ha enmedvetenhet speciellt när det gäller deras förhållningssätt, miljö och val av litteratur. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)