”Samverkan är liksom A och O för att lära oss av varandra” : En kvalitativ studie om arbetsplatslärande med utgångspunkt i chefers beskrivningar

Detta är en Kandidat-uppsats från Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

Sammanfattning: Lärande förknippas oftast med barn och skolmiljö men lärande kan behövas livet ut för att kunna utveckla kompetens även i arbetslivet. Den här uppsatsen handlar om lärande på arbetet, det vill säga arbetsplatslärande. Arbetsplatslärande innefattar det lärande som är relaterat till arbete och/eller arbetsplatsen. Syftet med den här studien var med utgångspunkt i chefers beskrivningar skapa djupare förståelse för förutsättningar att organisera arbetsplatslärande. Vald metod för studien var semi-strukturerade intervjuer med sex chefer som arbetade med utbildningsfrågor. Den insamlade empirin har analyserats med hjälp av ”The Two Triangle Model” (Eraut, 2004), som beskriver hur lärandefaktorer och kontextfaktorer inverkar på arbetsplatslärande. Resultatet av den här uppsatsen har tydliga samband med Eraut (2004). Resultatet visar att intervjupersonerna säger sig organisera olika lärandeaktiviteter med syfte att medarbetarna ska lära sig av varandra för att bygga goda relationer mellan varandra. Fortsättningsvis försöker de skapa en lärandekultur, de säger sig vara positiva till de som vill lära sig nya uppgifter och säger sig uppmuntra de medarbetare som vill fortbilda sig. Vidare säger de sig försöka kommunicera tydliga, positiva förväntningar till sina medarbetare för att det ska skapas ett lärande i arbetet.  I studien framkommer det att lärande tillsammans med kollegor, motivation och feedback är viktigt och bidrar till medarbetarnas arbetsplatslärandelärande. Stöd, i form av tillgänglighet för samtal och diskussioner mellan chefer och medarbetare kan också vara viktigt eftersom det kan skapa självförtroende vilket ökar förmågan att kunna applicera sitt lärande på arbetet. Det kan vara så att det skulle behövas avsättas mer tid för att diskutera och reflektera över sina arbetsuppgifter både med kolleger och chefer. Hinder och utmaningar som framkom var svårigheten att hitta rätt sätt att stötta enskilda individer eftersom alla människor är olika och har olika förutsättningar. En annan utmaning som framkom var att det kunde upplevas som att det fanns distans mellan olika verksamheter rent fysiskt och att det därför var utmanande att få dessa att samarbeta med varandra. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)