Innovationskraft i svensk dagligvaruhandel

Detta är en D-uppsats från Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Syfte Syftet med uppsatsen är att ta reda på vad för innovationer som uppkommer inom svensk dagligvaruhandel med fokus på de största aktörerna. Således är målet att ge läsaren en förståelse för hur det innovativa arbetet tar plats i undersökta organisationer. Huvudfrågeställning Vad för innovativ verksamhet ägnar sig de största företagen inom svensk dagligvaruhandel åt och i vilken form uppkommer innovationer? Teori Grundläggande för uppsatsen är teorier som behandlar strategier, innovationer samt investeringsbeslut. Metod Kvalitativ undersökningsmetod används i huvudsak med samtalsinriktade djupintervjuer via telefon och personliga intervjuer. Empiri & Analys I empirin redogörs för aktörernas svar beträffande deras strategier, tankar om innovationer samt handlingssätt vid beslutsfattande om investeringar av innovativ karaktär. Empirin analyseras med återkoppling till teorin. Slutsats Inom svensk dagligvaruhandel styr uppställda strategier i hög grad utvecklingen. Innovationer i branschen utgörs av förändringar och förbättringar snarare än radikala nyheter. Innovationsgenerering är främst knuten till speciella avdelningar och därmed kännetecknas inte branschen av att ha innovativ organisationsstruktur. Undersökta aktörer använder varierande investeringsmått för att beräkna ett projekts lönsamhet. Samtliga tar hänsyn till men bortser från möjligheten att värdera strategiska möjligheter.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)