Robotik i Finanssektorn : Designprinciper, Organisation och Lärdomar

Detta är en Kandidat-uppsats från Luleå tekniska universitet/Digitala tjänster och system

Sammanfattning: Robotic Process Automation (RPA) är en teknologi som hävdas kunna utföra repetitiva manuella uppgifter med datorkraft. Förespråkare talar om tidsvinster, riskreduktion och kostnadsbesparingar. Hur börjar man? Vad kan  RPA göra? Vad behöver man tänka på? Denna kvalitativa fallstudie letar designproblem i en verklig process från finanssektorn och undersöker därefter en mogen RPA-organisation för att hitta designprinciper, organisationsstruktur och lärdomar. Studien tittar på en fungerande centraliserad RPA-organisation där man automatiserar bort arbetsuppgifter motsvarande hundratals heltidstjänster. Samtidigt lägger man betydande tid varje månad på underhåll och uppdateringar av robotar som slutat fungera efter applikationsuppdateringar. Slutledningsvis tas en praxis fram för vilka processer som är lämpliga för robotisering, designprinciper motsvarande de identifierade designproblemen och ett förslag på struktur hos en RPA-organisation, grundad i teorin och validerad i praktiken. För att framgångsrikt implementera RPA krävs designprinciper som grundas i robotarnas underhållsbehov, förmåga att snabbt hantera förändringar och skapa högsta möjliga stabilitet hos robotflottan. Organisatoriskt finner studien att en agil utvecklingsorganisation motsvarar dessa krav väl. Sammantaget har man dragit lärdomen att RPA kan leda till stora besparingar, men att underhållsbehovet inte ska underskattas.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)