Motivation som en grundläggande del av undervisningen : En studie om samhällslärares syn och användning kring motivation i undervisningen

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

Sammanfattning: Undervisningen i samhällskunskap ska syfta till att stötta och förbereda eleverna till att bli aktiva medborgare i Sveriges demokratiska samhälle. Det här gör att skolan har ett mycket viktigt uppdrag, vilket innefattar att främja elevernas lärande och inhämtning samt utveckling av väsentliga kunskaper och värden. Syftet bakom denna studie har som grund ur undertecknads egna erfarenheter utifrån samtliga verksamhetsförlagda utbildningar när elever visade minskad motivation eller lust till att lära. Främst förekommande var det i samhällskunskapsundervisningen. Enligt läroplanen för grundskolan, förskoleklass och fritidshem (2022) är elevens lust till att lära en grundläggande del av skolans utbildning och undervisning. Syftet och frågeställningarna till det här arbetet har formulerats för att åskådliggöra vad motivation innefattar och vilka inre och yttre faktorer som anses vara grundläggande för arbetet med motivation. Syftet ämnar även att undersöka vilka arbetssätt som lärare främst använder sig av i undervisning. Med avsikt att skapa en djupare förståelse av hur lärare inom skolan arbetar med motivation utgörs arbetet av en enkätundersökning och analyseras med hjälp av tidigare forskning inom motivationsämnet. Resultatet synliggjorde hur olika motivationsfaktorer kan påverka elevers motivation inom ämnet. Bland annat visar både tidigare forskning och svar från enkäten hur inre och yttre motivation kan påverka elevernas prestationer både positivt och negativt. För vidare forskning inom området bör en ny metod testas, exempelvis en intervjustudie, då svaren i en sådan studie kan generera djupare och bättre förståelse för ämnet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)