Möjligheter till lärande i naturen : En studie om hur förskollärare arbetar med matematik i naturen ochfriluftslivet.

Detta är en Kandidat-uppsats från Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

Författare: Elin Arvidsson; Amanda Ericsson; [2014]

Nyckelord: Friluftsliv; Förskola; Matematik; Natur;

Sammanfattning: Syftet med studien är att ta reda på vilka möjligheter förskollärare anser att natur och friluftsliv kan ge i arbetet med matematik. Det har gjorts genom att besvara frågeställningar om hur förskollärare upplever att natur och friluftsliv kan vara till hjälp i arbetet med förskolans matematik och vilka delar av matematiken de väljer att arbeta med utomhus. Metoden som vi har valt är kvalitativa intervjuer. Vi har intervjuat fyra verksamma förskollärare. I resultatet framkom det att förskollärarna upplever att det finns många möjligheter med att arbeta med matematik i naturen och friluftslivet. Statistik är den del av matematiken som är svårast att arbeta med, de övriga delarna av förskolans matematik upplevde förskollärarna som lätta och roliga att arbeta med utomhus. Naturen och friluftslivets positiva effekter på barnen visade sig vara att barnen får träna sin motorik, vara fysiskt aktiva, röra sig på stora ytor och använda hela kroppen och flera sinnen vid lärotillfällena. Förskollärarna upplever även att barnen blir lugnare i utomhusmiljön och att det är enklare att skapa ett intresse för matematik i naturen och friluftslivet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)