Nudging inom livsmedelsbutiker : En studie om huruvida konsumenter i Sverige och England påverkas av nudging

Detta är en Kandidat-uppsats från Södertörns högskola

Sammanfattning: Nudging syftar till vilken aspekt som helst av valarkitektur som förändrar människors beteende på ett positivt vis utan att förbjuda några alternativ eller väsentligt ändra deras ekonomiska incitament. Marknadsföringsstrategin har blivit allt vanligare de senaste åren och förekommer bland företag men även samhället i stort. Syftet med denna studie är att öka förståelsen kring nudging och dess effekt på beteendeförändring hos konsumenter i Sverige och England samt att undersöka om nudging är en effektiv marknadsföringsstrategi inom livsmedelsbranschen. För att undersöka detta har en kvalitativ forskningsstrategi använts. Empirin har samlats in genom semistrukturerade intervjuer av både svenska och brittiska konsumenter men även med hjälp av ett antal experter inom marknadsföring, nudging samt näringspolitik. Teorierna som ligger till grund för denna studie är teorier inom nudging, konsumentbeteende, hälsosam kost och social practice theory. Analysen av teorin och empirin tillsammans visade på flera samband och mönster. Studien har bland annat identifierat att det finns en relativt låg medvetenhet kring nudging hos de brittiska konsumenterna och en ännu lägre kännedom hos de svenska konsumenterna. Däremot visade det sig vara en relativt hög samt förhållandevis jämn upplevd påverkan hos samtliga konsumenter. Majoriteten av alla tillfrågade konsumenter visade sig även vara positivt inställda till att livsmedelsbutiker aktivt försöker påverka konsumenternas köpbeteende och främja ett allt mer hälsosamt köpbeteende. Samtliga experter menade på att nudging är en effektiv marknadsföringsstrategi och anser att utfallet är gynnsamt för både konsumenter samt företagen. Studiens centrala slutsats är att det finns tre faktorer som påverkar konsumenters upplevda påverkan av nudging inom livsmedelsbutiker. Det visade sig först och främst finnas en koppling mellan låg medvetenhet kring nudging och hög upplevd påverkan hos konsumenter. Sedan visade det sig även finnas en koppling mellan i vilken utsträckning livsmedelsbutiker anpassar en hälsosam miljö i butiken och konsumenters upplevda påverkan av nudging. Slutligen visade studien även på en koppling mellan konsumenters inställning till att företag arbetar med nudging och konsumenters upplevda påverkan av nudging.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)