Är det så viktigt? : En studie om hur pedagogerna i förskolan förhåller sig källkritiskt till det material dom använder sig av i sina undervisningar

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

Sammanfattning: I dagens samhälle stöter i stort sett alla på information dagligen som man behöver granska och filtrera för att ta reda på om den stämmer. Denna studie belyser och behandlar hur pedagogerna i förskolan förhåller sig källkritiskt till det material de använder i förskolan. Demforskningsfrågor som ligger till grund för denna studie är: “Behöver en undervisning vara källkritiskt granskad för att pedagogerna ska nå upp till dem mål som finns i läroplanen?”, “Finns det något som hindrar pedagogerna från att vara källkritiska?” och “Är pedagogernas arbete med källkritik tydligt i läroplanen?”. Tidigare forskning tyder på att pedagogernas erfarenheter och kunskaper är det som till stor del lägger grunden för vad pedagogerna på förskolan väljer att undervisa om och hur de väljer ut sitt material. Med hjälp av läroplansteori och dem fyra kvalitetsdimensionerna, samhällsdimensionen, förskollärardimensionen, barndimensionen och verksamhetsdimensionen är syftet med studien att ta reda på hur pedagogerna på förskolan arbetar källkritiskt och hur detta eventuellt påverkar undervisningen. För att svara på frågeställningarna så skickades det ut en enkät till flera förskolor runt om i Skåne samt genomfördes semistrukturerade intervjuer med pedagoger som jobbar inom förskolan. Resultaten visar att majoriteten av de som deltagit studien tycker att det är viktigt att vara källkritisk i sitt arbete men att det finns flera olika faktorer som påverkar detta arbetet. Studien har analyserats utifrån fyra stycken teman: Bristen på tid är avgörande för hur pedagogerna är källkritiska, läroplanen och källkritik tolkas olika av pedagogerna, är åldern på barnen avgörande om pedagogerna behöver vara källkritiska och pedagogerna är ofta omedvetet källkritiska i sitt arbete. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)