Sportkonsumtion online

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Borås/Institutionen Textilhögskolan

Sammanfattning: Sammanfattning Svensk titel: Sportkonsumtion online Engelsk titel: Online sport consumption Utgivningsår: 2014 Författare: Celina Flügge Prapharot, Sara Johansson & Matilda Svensson Handledare: Anita Radon Det råder stor konkurrens för företag som verkar på E-handelsmarknaden. I takt med att allt fler konsumenter väljer att handla över nätet ökar tillväxten på e-handeln. Allt fler företag blir verksamma på denna intressanta marknad och konkurrenstrycket blir allt hårdare. Detta sätter press på företagen att tillmötesgå sin målgrupp för att vara konkurrenskraftiga. Det innebär att företag måste förstå hur kundvärde skapas i en onlinemiljö för att kunna tillgodose konsumentens krav och önskemål. Konsumentbeteende och köpprocessen är därför två väsentliga ämnesområden för företag som vill skapa konkurrensfördelar. Inom e-handelns kraftiga expansion är sport och fritid en av dem sektorerna där tillväxten är som starkast. Den rådande hälsotrenden är ett motiv som tros vara grunden till ökningen. Denna bakgrund motiverade oss att genomföra den här studien med syfte att klarlägga köpprocessen för sportkonsumenter när de handlar online samt vad som är värdeskapande för dem i en onlinemiljö. Studien har genomförts på sportkonsumenter, det vill säga personer som konsumerar sportkläder och sportprodukter, i åldern 20-30 år. Studiens definiering av sportprodukter är de kläder och produkter som konsumenten använder vid fysisk aktivitet. Vi har gjort en kvalitativ undersökning och samlat in vår empiri med hjälp av fem stycken semistrukturerade fokusgrupper som utförts i Borås. Sammanlagt medverkade 27 stycken personer i undersökningen där 4-6 personer deltog i varje fokusgrupp. Den teoretiska referensramen är baserad på en generell köpprocessmodell i fem steg, en köpprocessmodell vid klädinköp, teorier på konsumentbeteende och kundvärde online samt en modell angående konsumenters engagemang och livsstil. Studiens empiri tillsammans med den teoretiska bakgrunden har resulterat i en modell som illustrerar sportkonsumentens engagemang samt en modell som belyser sportkonsumentens köpprocess samt faktorer som påverkar vid köp online. Utifrån studiens analyser har vi kunnat dra slutsatsen att det finns en komplexitet i sportkonsumenters köpprocess då tiden är flyktig och situationen ständigt föränderlig. Köpprocessen för sportkonsumenter online visar både likheter och skillnader gentemot redan etablerade köpprocessmodeller. Studien har även identifierat faktorerna produktbeskrivning, säker betalning och användarvänlig webbshop som några värdeskapande faktorer för sportkonsumenter i en onlinemiljö

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)