Vilka känslor väcks när ett varumärke väljer att byta ut eller designa om etablerade varumärkeselement? : Vilka konsekvenser följer en redesign av ett varumärke när varumärket saknar konkurrens på marknaden?

Detta är en Kandidat-uppsats från Linköpings universitet/Medie- och Informationsteknik; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

Sammanfattning: Ett varumärkes varumärkeselement kan ses som byggstenar för varumärke. När ett varumärke genomför en redesign av sina etablerade varumärkeselement väcks känslor hos konsumenten. Det är därför viktigt för ett varumärke som ska genomgå en redesign att vara medveten om hur förändringarna kan påverka konsumenten. Syftet med studien att undersöka konsekvenserna av en redesign. Studien är uppdelat i två forskningsfrågor som besvarar syftet. Första forskningsfrågan fokuserar på de känslor som väcks vid en redesign. Följt utav den andra forskningsfrågan som diskuterar om det är riskfritt för ett varumärke att göra en redesign när varumärket saknar konkurrens på marknaden. Studien har en kvalitativ ansats och genomfördes med fem stycken semistrukturerade intervjuer. En förstudie utfördes där en enkät kring ämnet skickades ut och besvarade av ett antal personer. Under förstudien genomförde även en mediaundersökning av artiklar som kretsade kring ämnet. Materialet från förstudien ligger till grund för vidare studie och utformning av intervjufrågor. Av svaren från intervjuerna genomfördes först en transkribering där nyckelord och teman definierades. Följt utav en analys där resultat visade att intervjupersonerna blev upprörda och missnöjda av redesignen. Intervjupersonerna fortsatte att konsumera varumärkets produkt trots missnöje på grund av avsaknad av konkurrens på marknaden. Slutsatsen är att negativa känslor väcks av en redesign mot det nya varumärket och det gör att det inte är riskfritt för varumärke att göra en redesign trots att de saknar konkurrens på marknaden.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)