Sökning: "Konkurrenter ica"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden Konkurrenter ica.

  1. 1. Förändrade konsumentbeteendens påverkan på dagligvaruhandlare En kvalitativ studie om hur två dagligvaruhandlare har anpassat verksamheten efter nya konsumentbeteenden till följd av omvärldsförändringar

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Gisela Hansson Stenum; Alice Larsson; [2023-09-01]
    Nyckelord :konsumentbeteende; dagligvaruhandel; Covid-19; pandemi; Ukraina-kriget; inflation.;

    Sammanfattning : Sedan 2019 har både Covid-19 och ökad inflation påverkat världen på flera sätt. Bland annat har kunder ändrat beteenden, vilket har tvingat företag att anpassa sina verksamheter. LÄS MER

  2. 2. Multi-sided payment platform using Blockchain and Open banking

    M1-uppsats, KTH/Hälsoinformatik och logistik

    Författare :haadi feisal; ulsbold altangerel; [2019]
    Nyckelord :Blockchain; Open banking technology; Mobile payment; TPP; Multi-sided payment platform; Real-time payment; Blockkedja; Öppen bankteknologi; Mobil betalning; TPP; Gemensam betalningsplattform; Direktbetalning;

    Sammanfattning : There are various large competitors, dominating the digital payment market. These competitors acquire most of the customers, maintaining their dominant influence in the market by charging customers and merchant’s fees for mobile payments. LÄS MER

  3. 3. Livsmedelsbutikers prissättningsstrategier : Och matsvinnets roll

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

    Författare :Nathalie Johansson; Anna Govik; [2017]
    Nyckelord :pricing strategies; food waste; prissättningsstrategier; matsvinn;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna studie är att beskriva resonemang som förs i livsmedelsbutiker kring prissättningsstrategier på färskvaror, och vilken roll matsvinn spelar i detta sammanhang. Teoretisk referensram: I detta kapitel redovisas olika faktorer som kan ha effekt på val av prissättningsstrategier. LÄS MER

  4. 4. To practice corporate responsibility : a study of how Swedish food retailers practice strategic corporate responsibility for image differentiation

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, SLU/Dept. of Economics

    Författare :Louise Sköldberg; [2015]
    Nyckelord :corporate responsibility; image differentiation; food retail;

    Sammanfattning : Due to the increase of the emission of greenhouse gas and climate changes more and more customers demand environmentally sustainable products. The increased demand of sustainable products from cradle to grave is something that has affected the food sector. LÄS MER

  5. 5. Skånska konsumenters köpargument för importerat nötkött : en kvalitativ undersökning i södra Skåne

    M1-uppsats, SLU/Dept. of People and Society

    Författare :Marie Andersson; [2012]
    Nyckelord :konsument; utländskt nötkött; brasilianskt nötkött; mervärde;

    Sammanfattning : Den svenska nötköttsproduktionen möts av konkurrens från importerat nötkött som har likvärdiga mervärdesfaktorer, men ett lägre pris. Nötkött från Brasilien och USA kan ses som konkurrenter, då de konkurrerar med nötkött som har ett högre pris och anses ha likvärdiga mervärden såsom frigående djur, bra köttkvalitet och god smak. LÄS MER