Tänker alla förskollärare likadant om genus? : En kvalitativ studie om förskollärarnas synsätt kring genus på förskolan

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Jönköping University/Förskolepedagogisk-didaktisk forskning

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att bidra med kunskap till en ökad förståelse kring vilka synsätt förskollärare har till genus i förskolan och hur förskollärarna uppfattar att deras arbete med genus påverkar barnen. Studien har använt sig av en kvalitativ forskningsmetod. Det har utförts sex semistrukturerade intervjuer för att bilda kunskap om förskollärarnas erfarenheter och vilket synsätt de har till genus samt vilka arbetssätt de använder sig av ute på förskolorna. Resultatet har bearbetats utifrån en tematisk analys där feministisk teori är den teoretiska utgångspunkten, för att kunna besvara frågeställningarna som är följande:  Vad har förskollärare för synsätt kring genus på förskolan?  Hur uppfattar förskollärarna att deras synsätt och arbete kring genus påverkar barnen?  Resultatet visar att förskollärarna upplever att de har begränsad kunskap om genus som begrepp men att de har en medvetenhet om hur de påverkar barnen genom sitt arbetssätt. Förskollärarna beskriver att genuspedagogiken kan glömmas bort eftersom det finns mycket annat i deras arbete de behöver fokusera på.  Resultatet visar även att förskollärarnas fokus i genusarbetet ligger i hur de bemöter barn samt hur de använder miljön som hjälpmedel i arbetet med genus på förskolan. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)