Synen på matematik : En studie om pedagogers attityder och användning av matematik i förskolan

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

Sammanfattning: Sammanfattning Uppsatsen syftar kring att få en större inblick i vilka attityder och upplevelser pedagoger i förskolan har till ämnet matematik. Området är intressant att undersöka då det inte finns många studier som avser pedagogers attityd till matematik. Studien avser att upptäcka eventuella skillnader i pedagogers attityder kring ämnet matematik och om faktorer som utbildningsnivå, yrkeserfarenhet och vilken åldersinriktning de arbetar på påverkar attityderna. Andra frågor som undersöks är hur ofta reflektioner kring läroplansmålen sker samt vilka hinder som finns för att kunna undervisa i matematik. Studiens syfte är att undersöka pedagogers attityder kring matematik och matematikundervisning i förskolan. Undersökningen syftar även till att visa hur de förhåller sig till matematik. Det innefattar också hur pedagogerna själva ser på sin insats i arbetet mot att nå läroplanens (Skolverket 2018) mål kopplade till matematik. Metoden för studien är enkät. Det är en semistrukturerad enkät med frågor inom sju kategorier. Kategorierna är: bakgrundsfrågor, skolupplevelsen av matematik, hur ofta matematikundervisning sker, vikten av matematik, nuvarande attityd, hinder i verksamheten samt reflektion kring matematik i arbetslaget. Enkätens frågor syftar till att få en bild av pedagogernas attityder samt i vilken utsträckning de arbetar med matematik på olika sätt i verksamheten. Resultatet visar att pedagogers attityder till deras egna skolupplevelse kopplat till matematik inte nödvändigtvis påverkar pedagogernas nuvarande attityd till ämnet samt till att undervisa i matematik. Majoriteten av de deltagande pedagogerna ser matematik som ett viktigt ämne i förskolans verksamhet och undervisning kring ämnet sker regelbundet och frekvent. Enligt resultatet av studien är pedagogerna mer positiva till att undervisa i matematik än till själva ämnet matematik. Det främsta hindret för att bedriva matematikundervisning i förskolan är personalbrist enligt de medverkande pedagogerna. Några stora skillnader mellan yrkeskategorierna i verksamheten, yrkeserfarenhet samt nuvarande arbetsplats kan inte utläsas i studiens resultat, generellt är svaren lika fördelat mellan de olika kategorierna. Studiens resultat visar att pedagogerna är positiva till ämnet matematik samt till att undervisa i matematik.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)