Att lära genom dagliga samtal : Vad undersköterskor och vårdbiträden inom hemtjänsten lär sig genom informella samtal

Detta är en Kandidat-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

Sammanfattning: Det går att se en förändrning kring hur vi ser på lärande. Informellt lärande har fått en större roll inom pedagogiken, vilket gör det till ett relevant ämne att studera. Syftet med studien var att bidra med ökad förståelse för på vilket sätt informella samtal i jobbet kan upplevas som ett lärtillfälle, samt undersöka vad som lärs ut genom dessa samtal. Syftet var också att kartlägga informella ledares roll i sammanhanget. Studiens teoretiska ramverk bestod dels av Gunnar Ekman, som belyser småprat inom organisationer som viktigt för lärande, samt Aristoteles tre kunskapsformer: episteme, techne och fronesis. Med en hermeneutisk utgångspunkt samt kvalitativ metod har empirin insamlats genom semi-strukturerade intervjuer. Resultatet visade att informella samtal är viktiga för arbetsplatslärandet eftersom man delar erfarenheter och bidrar till problemlösning, samt att informella ledare påverkar lärandet. Genom samtalen förmedlades främst individbundna tips, men det förekom också, om än i mindre utsträckning, praktiska och teoretiska kunskaper.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)