Code of Conduct : Orsaker, säkerhetsställande av leverantörers efterlevnad och konsekvenser

Detta är en Kandidat-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för ekonomistyrning och logistik (ELO)

Sammanfattning: Bakgrund: Code of Conduct är ett verktyg som används i syfte att förbättra arbete med Corporate Social Responsibility. Det kan beskrivas som en regelsamling för hur företag ska agera i olika situationer och kan ses som ett instrument för att skapa en socialt ansvarsfull kultur. Code of Conduct berör områden som socialt ansvar och miljö. Forskning ifrågasätter huruvida företag använder sin Code of Conduct i PR-syfte eller om företag använder den för att göra gott i samhället. Det finns svårigheter att säkerhetsställa att leverantörer lever upp till företags CoC och vad konsekvenserna blir för de leverantörer som inte efterlever denna. Syfte: Syftet är att undersöka varför företag arbetar med en CoC.  Detta för att öka kunskapen kring vad företagen gör för att fylla gapet mellan uttalad CoC och leverantörers grad av efterlevnad, samt undersöka vilka konsekvenser som uppstår vid avsaknad av efterlevnad. Metod: Studien är av kvalitativ art och har utförts genom en flerfallstudie. Fyra företag har studerats med hjälp av en semistrukturerad intervju på respektive företag. Urvalet av företag är ett bekvämlighetsurval. Studien har ett postpositvistiskt synsätt och använder sig av abduktion som angreppssätt. Slutsats: Anledningar till användandet av CoC varierar mellan olika företag. Gemensamt är att företag använder sig av en CoC för att förbättra människans välbefinnande. Det kvarstår fortfarande om detta främst är i PR-syfte eller ej. För att säkerhetsställa leverantörers leverlevnad av CoC används främst revisioner i olika utformande. Bryter leverantörer mot de krav som ställs i en CoC leder detta till två huvudkonsekvenser, handlingsplaner och avslutade samarbeten.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)