En jämförelse av kursplanerna i biologi Sverige och Kenya

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Institutionen för utbildningsvetenskap

Sammanfattning: Skolans styrning genom användande av läroplaner och kursplaner kan skilja mellan två olika länder. Vilka dessa skillnader kan vara mellan Sverige, som ett industraliserat i-land och Kenya som en gammal koloni ännu under utveckling inom ämnet biologi är vad detta arbete är tänk att behandla. För att kunna utföra en bra jämförelse mellan de två kursplanerna har jag valt att studera läroplansteori. Läroplansteori formulerar hur innehåll för utbildningar, hur formulering av utbildningens mål och hur innehållet organiseras. Teorierna visar hur samhällets struktur påverkar skolans utformning och styrningsmetoder. Pedagogisk forskning angående hur arbetet bör bedrivas i skolan är en av de många faktorer som påverkar hur en läroplan och kursplan formuleras. Utifrån denna litteraturstudie har jag sedan jämfört de två olika kursplanerna i biologi för att se om det finns likheter i vad som anses som viktig kunskap i både Sverige och Kenya. Jämförelsen visade att det finns många likheter i grundkunskaperna men att det skiljer sig i hur kursplanern a uttrycker sina mål för undervisningen. Det förekommer mål i den kenyanska kursplanen som är anpassat för Kenya i det utvecklingsstadiet som landet befinner sig på. Den svenska kursplanen innehåller mer kunskapsmässiga mål som inte har en direkt användning för eleverna utan ska ge eleverna större kunskaper senare i livet. Den kenyanska kursplanen uttrycker en större vilja att eleverna ska kunna ha användning av skolans innehåll direkt då många elever slutar skolan tidigt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)