Minskning av barns oro och rädsla i den preoperativa fasen : En litteraturöversikt

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Högskolan Dalarna/Institutionen för hälsa och välfärd

Sammanfattning: Bakgrund Tidigare studier visar att preoperativ oro och rädsla är vanligt förekommande bland barn. Maktlöshet och känslan av att förlora kontrollen är vanliga känslor hos barn som står inför en operation. Oron och rädslan påverkas också av att barn ofta har svårt att förstå operationsprocessen som de ska genomgå. Därför är det av vikt att öka kunskapen om vad som kan minska dessa känslor och lugna barnen i denna fas. Syfte Syftet med denna litteraturöversikt var att beskriva vad som kan minska barns oro och rädsla i den preoperativa fasen. Metod En strukturerad litteraturöversikt med inslag av den metodologi som används vid systematiska översikter. Resultatet baserades på 16 kvantitativa artiklar som kvalitetsgranskats och analyserats. Resultat I resultatet identifierades två huvudkategorier; information och distraktion, med underkategorierna skärmabaserad information, information i pappersform, informativ lek, musik som distraktion och lek som distraktion. Slutsats Resultatet visar exempel på omvårdnadsåtgärder och interventioner som har visat sig ha god effekt på barns preoperativa oro och rädsla. Information är en väsentlig del av förberedelsen av barn inför operation, och ges i fördel i olika format på ett anpassat sätt. Att distrahera barn genom musik och olika typ av lek är också en effektiv metod för att lugna barn inför operation.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)