Kulspelet: En fallstudie i ekonomisk socialisation

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Sociologi

Sammanfattning: Kulspelet har en tusenårig tradition. Denna studie undersöker kulspelet på en liten skola i norra Sverige utifrån Georg Herbert Meads och den symboliska interaktionismens idéer kring spelet och lekens betydelse för barns sociala utveckling. Uppsatsen utgår ifrån att kulspelet är ett småskaligt, slutet ekonomiskt system och att deltagande i kulspelet är en övning i ekonomi. Studiens syfte är att undersöka kulspelet som en arena där barn socialiseras in i ekonomiska system, samt att påvisa på vilka sätt kulspelet är ett ekonomiskt system. Studien applicerar neoklassiska nationalekonomiska begrepp på företeelser inom kulspelet som grund för att påvisa syftets andra del. Syftet uppnås genom deltagande observationer samt två semistrukturerade gruppintervjuer med mellanstadieelever mellan 10 och 12 år. Resultaten analyserades utifrån en tematiskt innehållsanalys och resultatet delades upp i fem teman. Slutsatsen är att kulspelet har ekonomiska implikationer men att barnen saknar terminologin för att kunna se på spelet på det viset. Spelet socialiserar även in barnen i stereotypiska roller kopplat till pengar och kapitalism, men ger även barnen viktiga insikter och förmågor som är värdefulla i samhället, såsom att hantera förlust, samarbete och uppskattning av värde samt budgetering.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)