Förutsättningar för lärande av algoritmuppgifter : En kvantitativ och kvalitativ studie av uppgifter med additions- och subtraktionsalgoritmer i matematikläromedel för årskurs 2 och 3

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Sammanfattning: Studiens syfte är att undersöka förutsättningar för lärande av uppgifter med additions- och subtraktionsalgoritmer, utifrån CLT, Cognitive Load Theory, i läromedel från sex olika serier. Utifrån syftet har fyra forskningsfrågor utformats: ”Hur många olika nivåer av algoritmuppgifter i addition och subtraktion förekommer i de utvalda läromedlen för årskurs 2 och 3?”, ”Hur många uppgifter av olika nivåer av algoritmuppgifter i addition och subtraktion förekommer i de utvalda läromedlen för årskurs 2 och 3?”, ”Hur ser progressionen av uppgifterna ut i respektive läromedelsserie och vilka förutsättningar för lärande medför detta utifrån ett CLT-perspektiv?” samt ”Hur skiljer sig förutsättningarna för lärande utifrån ett CLT-perspektiv mellan de olika läromedelsserierna?”. Studien utgår från en kvantitativ innehållsanalys med en kvalitativ inriktning, där sex läromedelsserier med fyra böcker ur respektive serie har analyserats: Favorit matematik, Matte Direkt Triumf, Prima matematik, Mitt i Prick matematik, Singma matematik samt Livet i mattelandet. Resultatet och analysen av studien visar att olika läromedelsserier, utifrån ett CLT-perspektiv, har olika förutsättningar för elevers lärande av uppgifter med additions- och subtraktionsalgoritmer.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)