Grön marknadsföring : En kvalitativ studie om hållbarhet och grön marknadsföring inom livsmedelsbranschen

Detta är en Kandidat-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring (MF)

Sammanfattning: Titel: Grön marknadsföring – En kvalitativ studie om hållbarhet och grönmarknadsföring inom livsmedelsbranschen. Syfte: Syftet med uppsatsen är att undersöka hur ledande företag inomlivsmedelsbranschen arbetar med hållbarhet och grön marknadsföringsamt vad det kan finnas för utmaningar. För att svara på syftet användsföljande forskningsfrågor:- Hur använder sig ledande företag av hållbarhet och grönmarknadsföring inom livsmedelsbranschen?- Vilken nytta har ledande företag av hållbarhet och grönmarknadsföring inom livsmedelsbranschen?- Vilka hinder kan ledande företag stöta på vid sitt arbete med hållbarhetoch grön marknadsföring inom livsmedelsbranschen? Metod: I uppsatsen använder vi en kvalitativ undersökningsmetod för att få svarpå syfte och forskningsfrågor. Vi har således använt en kombination av eninduktiv och deduktiv forskningsansats. Teori: Hållbarhet och Grön Marknadsföring. Empiri: Empirin samlades in från sex stycken intervjuer bestående av trepersonliga samt tre telefonintervjuer. Analys: En analys av befintlig teori och insamlad empirisk data. Slutsats: Utifrån vår analys av det teoretiska samt empiriska materialet har vikommit fram till ett antal slutsatser. Företag inom livsmedelsbranschen harett proaktivt förhållningssätt gentemot hållbarhet. Arbetet med miljö ochhålbarhet kommuniceras genom grön marknadsföring och ledande företagarbetar mot långsiktiga mål. Företag inom livsmedelsbranschen ser ennytta med hållbarhet och grön marknadsföring genom att det ger enkonkurrensfördel samt en långsiktig ekonomisk lönsamhet. Det finns ävenhinder vid arbete med hållbarhet och grön marknadsföring. På kort siktmedför det en större kostnad och arbetsbelastning, det är också enutmaning med att tillfredsställa konsumentens behov och samtidigt arbetamot en mer hållbar verksamhet. En stor prisskillnad mellan traditionellaoch miljövänliga produkter är också en utmaning för företag.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)