Lärares exempel i matematik En studie om lärares användning av exempel före och efter deltagande i Learning study

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet

Sammanfattning: Studien undersöker om och i så fall hur lärare i matematik ändrar sin undervisning efter att de deltagit i en kompetensutveckling i form av tre Learning studies. Lärares användning av exempel i undervisning samt skillnader i vad som görs möjligt att lära studeras. Data består av totalt fyra lektioner där två lärare undervisar två lektioner var. En lektion före respektive efter att de deltagit i Learning studies videoinspelades. Variationsteorin är teoretiskt ramverk i studien. Resultatet visar att lärarna förändrat användningen av exempel i sin undervisning. I lektionerna efter Learning studies, valde lärarna fler exempel som fokuserade skillnader (kontraster), fler exempel där det fanns en tydligare invarians mellan exemplen och där specifika aspekter varierades, samt fler exempel som skapade mönster av variation. Studien visar även att förändringen gav olika möjligheter till lärande i lektionerna. I lektionerna efter lärarna deltagit i Learning studies gavs eleverna möjlighet att erfara fler aspekter i relation till det som skulle läras, möjlighet att urskilja en större variation inom aspekterna, samt möjlighet till en större vidd av exempel. Detta indikerar att lärare genom att delta i Learning studies kan utveckla undervisningen och användningen av exempel samt att det kan bidra till att ge elever större möjligheter till lärande.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)