Renommésnyltning - Den marknadsrättsliga gränsdragningen

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för handelsrätt

Sammanfattning: Idag byggs det upp en bild av företag om vad de är kända för och olika kännetecken. Det kan liknas vid en typ av personlighet som växer fram runt företagen vilket kan ge ett visst renommé. Denna process kommer inte över natten och inte heller gratis. Att bygga ett renommé för sitt företag är en process i sig som kräver nedlagda resurser. Det kan ses som en investering för framtidens försäljning i näringsidkarens perspektiv och kan därmed vara en tillgång i form av goodwill. Eftersom det kräver nedlagda resurser kan det finnas andra som vill dra egen fördel av processen för att slippa gå igenom samma arbete. Med anledning av nämnda finns regler och praxis över vad som är att anse som icke tillåtna metoder vid skapande av renommé. Syfte: Att undersöka begreppet renommésnyltning och hur det regleras idag inom marknadsrätten. Frågeställning: Hur ser den marknadsrättsliga gränsdragningen ut gällande renommésnyltning? Metod: Juridisk metod där domar från Marknadsdomstolen och uttalanden från Reklamombudsmannen analyseras utifrån den gällande rätten. Resultat: Renommésnyltning behandlas med flertalet i undersökningen uppgivna lagar, förbud och rekommendationer samt att överväganden även ligger till grund för utfallen. Slutsats: Rätten mot renommésnyltning är relativt bred samtidigt som den ger utrymme för tolkning. Detta är övervägande positivt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)