Att bemöta barns olikheter i undervisningen : En kvalitativ studie om förskollärares konstruktioner av bemötande

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

Sammanfattning: Syftet med studien har varit att analysera hur barns olikheter och bemötande av barn konstruerasav förskollärare i relation till deras undervisningsuppdrag. Studien har utgått från en kvalitativmetod med socialkonstruktionismen som teoretisk utgångspunkt. Det empiriska materialetanalyserades genom en tematisk analys. Resultatet i studien visar på förskollärareskonstruktioner av intresseanpassat, autonomifrämjande, variationskrävande och aktivtstödjande bemötande som tar hänsyn till barns olikheter och dess betydelse. Möjligheterna sesi ett ökat deltagande av barnen i undervisningsmoment, en relationsbyggande effekt och bidragtill förskollärarens kunskapsbank om olika bemötande. Samtidigt framträder olika utmaningarsom språklig kunskap, att ha kunskap om barns olikheter och att välja rätt stödnivå för varjebarn. Studiens slutsatser beskriver komplexiteten och den tidskrävande aspekten i bemötandeav barns olikheter i den planerade undervisningen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)